Språket och den överpedagogiska förskolläraren!
Ja om vi börjar med språket så kan man väl bara konstatera att David fortfarande inte är någon stjärna på att prata... Eller vad sägs om ord som: "nnt-nn", "nn" och "nn-ne"!? Ja inte lätt att skriva ut de ord han säger, men man kan väl sammanfatta det med att det blir en massa "n" ljud ibland! Han var förvisso svårt med en massa ljud och Å är ett sådant. Men som moder så är det ju självklart att man begriper honom :-) Om inte annat för att han är bra på att gestikulera och förklara om inte ens jag förstår! Ovanstående ord är förstås: hårstrå, Brån och måne :-) :-) :-)
Men för att göra honom lite rättvisa så måste sägas att han faktiskt har blivit otroligt mycket bättre på att prata under de senaste månaderna. Så även om det går långsamt så är han nog inget "hopplöst fall" . Innan han börjar ettan ska förhoppningsvis även folk utanför familjen begripa vad han säger :-)
David är fortfarande sjuk och jag ringde idag för att meddela att han inte kommer till förskolan imorgon. Då får jag uppleva följande underbara pedagogik från vår fantastiska förskollärare:
Hon ber mig vänta lite och ropar till ett barn i bakgrunden:
- Pia (påhittat namn)... Vad tror du händer och du klistrar på stolen??? Kan du fundera över det en stund så kan vi prata om det sedan!?
Va!!! Snacka om onormalt pedagogiskt!!!
Jag fick lov att påtala det (dock ej som "onormalt" bara väldigt pedagogiskt) och frågade om hon även sa så till sina egna barn... Fick till svar att hon nog kunde vara en riktigt grinig mamma också men att hon iaf försökte, och så sa hon: - man ska ju behandla dem som man själv vill bli behandlad!
Ja säger bara - SANT - men hur många skulle ha sinnesnärvaro att börja med ett resonemang som ovan när barnen där hemma kletar klister på inredningen eller ritar med tuschpenna på väggarna !!??
Så det är väl tur att det finns så professionell personal som inte beter sig som oss föräldrar (!?) utan ger barnen möjlighet att utveckla sin reflekterande och analyserande förmåga :-)
Men för att göra honom lite rättvisa så måste sägas att han faktiskt har blivit otroligt mycket bättre på att prata under de senaste månaderna. Så även om det går långsamt så är han nog inget "hopplöst fall" . Innan han börjar ettan ska förhoppningsvis även folk utanför familjen begripa vad han säger :-)
David är fortfarande sjuk och jag ringde idag för att meddela att han inte kommer till förskolan imorgon. Då får jag uppleva följande underbara pedagogik från vår fantastiska förskollärare:
Hon ber mig vänta lite och ropar till ett barn i bakgrunden:
- Pia (påhittat namn)... Vad tror du händer och du klistrar på stolen??? Kan du fundera över det en stund så kan vi prata om det sedan!?
Va!!! Snacka om onormalt pedagogiskt!!!
Jag fick lov att påtala det (dock ej som "onormalt" bara väldigt pedagogiskt) och frågade om hon även sa så till sina egna barn... Fick till svar att hon nog kunde vara en riktigt grinig mamma också men att hon iaf försökte, och så sa hon: - man ska ju behandla dem som man själv vill bli behandlad!
Ja säger bara - SANT - men hur många skulle ha sinnesnärvaro att börja med ett resonemang som ovan när barnen där hemma kletar klister på inredningen eller ritar med tuschpenna på väggarna !!??
Så det är väl tur att det finns så professionell personal som inte beter sig som oss föräldrar (!?) utan ger barnen möjlighet att utveckla sin reflekterande och analyserande förmåga :-)
Kommentarer
Trackback